torsdag 25. november 2010

Månen...igjen



Prøver å perfeksjonere månebildene....
I kveld var det klar, kald luft- det var fullmåne for et par dager siden.
Satt stativet på bakken uten å trekke ut føttene, for at det skal være så stivt og stabilt som mulig.
Slo av utelys på huset for at omgivelsene skulle bli så mørk som mulig. Ikke noe sjenerende gatelys i nærheten heller...
VR slåes av, kamera settes til manuell eksponering og ISO økes til 200 for å få rask lukkertid på 1/200s. Objektivet blendes ned noen hakk til f/8 for å få det optisk skarpeste resultat.
Selvsagt benyttes fjernkontroll til utløseren slik at jeg ikke rører kamera idet lukkeren er åpen.
Alle disse tiltakene er for å få det skarpest mulige resultat med mest mulig detaljer.
Bildet er tatt i RAW, justert beskåret og konvertert i Adobe Camera RAW og til slutt fått en oppskarping ved hjelp av "High Pass-filter" i Photoshop.
Bedre enn dette er det nok ikke mulig å få månen med mitt utstyr.
Da måtte jeg hatt dyrere optikk og/eller kamerahus med mulighet for å felle opp speilet før bildet taes, for ytterligere å redusere kamerarystelser som resulterer i ørlite uskarphet.
Posted by Picasa

4 kommentarer:

  1. Hei, jeg likte bilde ditt veldig godt jeg. Men jeg bare leste en artikkel om din linse, hvor det sto at om skarpheten på lange avstander skulle være bra, måtte man ha høyt blender tall, jeg antar 8 er for lite i og med at folk med dyre fast objektiv ofte bruker det selv om ikke motivet er så langt unna. Bare til et tips.
    Mvh Amalie

    SvarSlett
  2. Hei, og takk for kommentar :-)
    Jeg prøvde flere kombinasjoner, deriblant noen med høyere blendertall som f/11 og f/13... likevel fremstod denne kombinasjonen som den beste. Jeg har også lest at om man bruker for liten blender ved astrofoto, kommer en effekt som heter diffraksjon i atmosfæren som forårsaker uskarphet pga avbøyninger av lyset (forstå det den som kan..)
    - tror nok ikke jeg kommer til å få bedre månebilde enn dette med det utstyret jeg har pr idag ;-)
    kanskje om jeg tar bilde på hardangervidden, i totalt mørke, en skikkelig klar vinternatt uten forurensinger i luften...
    ;-)
    mvh
    -Tom

    SvarSlett
  3. Ok, tror egentlig ikke forskjellen på glasset i din linse og noen hakk dyrere linser er så stor.
    De tar seg antakelig godt betalt for små ting som rask fokus, vær forsegling og fast blender.
    Mvh Amalie

    SvarSlett
  4. Antagelig...
    - så da ligger forbedringspotensialet mitt i et kamerahus med speil- lås, et enda stødigere stativ, for å eliminere alle vibrasjoner- og valg av en nattehimmel uten forstyrrelser ;-)

    mvh
    -Tom

    SvarSlett